08.06.2007

SUOSITUSARVOJA SUUREMPI D-VITAMIININ KÄYTTÖ SUOJAA SYÖVILTÄ

Yhä suureneva joukko tiedemiehiä on sitä mieltä, että useimmat amerikkalaiset ja eurooppalaiset eivät saa tarpeeksi D-vitamiinia, viimeisimmän tutkimuksen mukaan tämä lisää merkitsevästi syöpäriskiä.

Uudessa American Journal of Clinical Nutrition lehden kesäkuun 2007 numerossa on julkaistu tutkimus, johon osallistui 1179 menopaussi-iän ohittanutta naista (ikä yli 55 vuotta). Tutkimukseen osallistuvat naiset oli jaettu kolmeen eri ryhmää, joista yksi sai pelkkää lumelääkettä, toinen ryhmä kalsiumia ja kolmas ryhmä kalsiumia ja D3-vitamiinia. Tutkimuksen suorittivat Creightonin yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan tutkijat. Tutkimus kesti neljä vuotta ja siinä käytetty D3-vitamiinmäärä (1100 ky) oli lähes kolminkertainen USA:n viralliseen suositukseen verrattuna. Kaikkien syöpien riski pieneni D3-vitamiinia saaneessa ryhmässä 60 -77%.

Jo aiemmin tänä vuonna viisitoista johtavaa alan tutkijaa vetosi kansainvälisiin terveysorganisaatioihin, jotta mahdollisimman pikaisesti määriteltäisiin D-vitamiinille uudet suositusarvot, sillä liian alhainen D-vitamiinin saanti näyttää olevan vakava kansanterveydellinen riski. Paitsi syövän torjunnassa D-vitamiini saattaa olla avuksi muidenkin sairauksien ennaltaehkäisyssä ja hoidossa, kuten korkea verenpaine, fibromyalgia, diabetes, MS-tauti ja nivelreuma.

Joan M Lappe, Dianne Travers-Gustafson, K Michael Davies, Robert R Recker, and Robert P Heaney. Vitamin D and calcium supplementation reduces cancer risk: results of a randomized trial. Am J Clin. Nutr 2007;85:1586–91.


Etusivu | Funktionaalinen lääketiede | Ajankohtaista | Artikkeleita | Ravitsemus
Lisäravinteet ja yrttilääkkeet | Kirjallisuus | Linkkejä | Yhteystiedot