KURKUMIINI SAATTAA ESTÄÄ ALZHEIMERIN TAUTIA

Tulehduskipulääkkeillä ja antioksidanteilla on saatu merkittäviä tuloksia Alzheimerin taudin ehkäisyssä. Valitettavasti tulehduskipulääkkeillä, kuten aspiriinilla ja ibuprofeenilla on haitallisia sivuvaikutuksia suolistoon, maksaan ja munuaisiin, jotka estävät niiden säännöllistä käyttöä ikäihmisillä. Eräillä antioksidanteilla, kuten E-vitamiinilla on todettu jonkin verran hyötyä lievässä ja keskivaikeassa Alzheimerin taudissa. Viime vuosina on saatu yhä lisääntyvää todistusaineistoa siitä, että kurkumiinia joka on eristetty kurkuma-maustekasvista (Curcuma longa), voitaisiin käyttää iäkkäiden ihmisten dementian ehkäisyssä ja hoidossa. Kurkumiinilla ja muilla kurkumasta eristetyillä aineilla (kurkuminoideilla) on havaittu merkittäviä tulehdusta estäviä ja antioksidantti- sekä verisuoniston terveyttä ylläpitäviä ominaisuuksia. Viimeaikaisissa tutkimuksissa on muun muassa todettu, että jo 200 milligrammaa kurkumiinia päivässä alentaa veren haitallisten lipidiperoksidien määrää, se ehkäisee myös LDL- ja HDL-kolesterolin hapettumista.
American Journal of Epidemiology lehden tämän vuoden heinäkuun numerossa julkaistiin tutkimus, jossa havaittiin, että kurkumiinin käytön määrä on yhteydessä parempaan kognitiiviseen suorituskykyyn ikäihmisillä. Aikaisemmista tutkimuksista tiedämme, että Intiassa vanhusväestöllä (70-79 vuotiaat) esiintyy neljä kertaa vähemmän Alzheimerin tautia kuin USA:ssa. Intiassa kurkuma on yleisimmin käytetty mauste.

Kirjallisuusluettelo

Curry Consumption and Cognitive Function in the Elderly. Tze-Pin Ng, Peak-Chiang Chiam, Theresa Lee, Hong-Choon Chua, Leslie Lim, and Ee-Heok Kua. American Journal of Epidemiology, 2006, 164 (9):898-906.

Takaisin artikkeleita sivulle